Düşünmek mi? Takılmak mı?

Düşünmek mi? Takılmak mı?

Düşünmek dedi içinden…

 

Neden saatlerce düşünüp bir yere varamazdım, çözüm bulamazdım? Cevabı bulamadığımda daha da çok düşünmeye devam ederdim. Öyle ki bazen düşünmekten başım ağrırdı. Neden baş ağrılarım bazen olurken bazen olmazdı? 

 

Peki, en sonunda geldiğim nokta neydi, ne oluyordu? 

 

Düşünmüş, düşünmüş ve bir arpa boyu kıpırdayamamış olurdum. Halledilmemiş, cevaplanmamış birçok soruyla baş başa kalırdım…


Daha kızgın ya da daha mutsuz bir halde bulurdum kendimi. Bazen de ümitsizce bir şeyleri daha çok boş vermiş şekilde. 

 

Düşünsen bir türlü düşünmesen bir türlü derken… 


Bir gün aile dostumuz Başak Teyze annemleri ziyarete geldi. 


Başak teyzeyi çocukluğumdan beri severdim. Kendisini geliştirmiş oldukça bilgili biriydi. 


İçinden çıkamadıkları bir durum olduğunda insanlar kapısını çalardı. 

 

Annem, Ayşe sultan da gelişine pek sevinmişti. Ona soracak soruları vardı belli ki. Ne yapsa gece uyuyamıyor olması dillere destandı. Hemen başlamıştı anlatmaya ve sorular sormaya. Aralarındaki muhabbet giderek iyice koyulaşmıştı.

 

“Sahi neden uyuyamıyorum neden bu kadar çok kafamda düşünüyorum bir şeyleri?” 

 

“Ayşe teyzeciğim düşünüyorum dediğin şeyler aynı şeyler mi? “

 

“Eveet.”

 

“Bir sonuca vardırıyor mu seni? Yoksa tekrar başa mı sarıyorsun?”

 

“Başa sarıyorum tabi Başak kızım işin içinden çıkamıyorum.”

 

“Ayşe teyzeciğim, insanlar aynı şeyleri tekrar tekrar kafalarında canlandırırlar. Başkalarının yaptıklarını, söylediklerini, kendi yaşadıklarını... 


Yaşanılanları bu şekilde kendi içinde tekrarlamak düşünmek demek değil. Aslında bu bir kişiye, olaya her neyse ona takılmak demek.

 

“Niye hep beni buluyor böyle şeyler? Bana bunu nasıl der aklım almıyor?


Ben öyle olmasını hiç istememiştim aslında! Neden böyle oldu ki?” 

 

Gece boyu, günlerce bazen yıllarca bunları içimizde tekrarlarız. Oysa bunlar bizi çözüme götüren sorular değildir.

 

Bu sorular tıpkı bir çocuğa istediği alınmadığında sorduğu sorular gibi... Bütün gün suratı asık, ‘Bana istediğimi neden almadın?’ diyerek gününü geçirir. Her fırsatını bulduğunda da aynı şeyi istemeye devam eder. 

 

“Neden benim istediğim olmuyor neden?  Ne olurdu sanki onu alsaydınız? Ama ben onu çok istiyordum neden almadınız?”

Düşünmek mi? Takılmak mı?

Bu sorular aslında istediği şeyin neden alınmadığıyla ilgili değildir. 

İhtiyacı olmadığı veya zararlı olduğu için mi almıyorlar? 

Alacak ekonomik gücü olmadığı için mi? 

Ya da bir şeylerin yokluğunu da yaşamayı öğrenmesi gerektiği için mi?
 
Bunlar değildir merak ettiği şeyler.

Sonuca bakıp neden diye sorar. Gerçekten nedenini sorduğu için değildir neden demesi. 
İstediğinin olup olamamasıdır aslında takılı kaldığı şey.
 
Günlerce yapılan bir davranışa takılı kalmamıza benziyor öyle değil mi?
 
Ya da tıpkı insanın bir taşa takıldığında verdiği tepki gibi... ‘Ne saçma! Kim koydu bunu buraya?’ diye sorar. 
 
Taşa neden takıldığını değil de taşı koyanı merak eder. Çünkü insan istemediği bir sonuçla karşılaşmış olmasına odaklanır. Bunun dışında asıl sorması gereken soruları soramaz böyle olunca...

‘Neden koca taşı fark edemedim?’ ‘Nasıl yapsaydım daha dikkatli olabilirdim?’ Önümdekini neden göremez hale geldim?’

İnsanın irdelemesini sağlayacak, fark etmesini sağlayacak, cevaba götürecek soruları sorması neden önemliydi?

Sonra Başak Teyze’nin o cümlesini duymak yetti bana. 

“Doğru sorular doğru cevaba götürür bizi. Düşünmemizi sağlar ve bir çözüme varırız. Çözüme ulaştığımızda o sorunu bir daha düşünmemize gerek kalmaz.”

Hayatta doğru sorular sorup doğru cevaplara varmak dileğiyle… 

Onlar sohbet ederken anladım ki zamanım olaylara, insanlara takılmakla geçmiş... 


Anlayınca içimde daha öncesine dair bir üzüntü belirdi. Sonra da içimi bir şeyleri fark edebilmenin sevinci kapladı... 

 

Şimdi doğru soruları sormanın zamanıydı! 

 


&

" Milyarlarca insan içinde, 

'bir' kişinin ne önemi olabilir ki?
Bunun cevabını, o 'bir' kişiye sorun! "

 Yahya Hamurcu

Deneyimsel Tasarım Öğretisi

Kim Kimdir?

İlişkide Ustalık

Başarı Psikolojisi

Deneyimsel Tasarım Öğretisi ve Amaç

Yorumlar

  1. Kaleminize sağlık 🤍

    YanıtlaSil
  2. Kaleminize sağlık,
    Ne kadar ihtiyaç gideren konular ve ne kadar güzel farkındalıklar❤️

    YanıtlaSil
  3. Ellerinize sağlık

    YanıtlaSil
  4. "İnsan istemediği bir sonuçla karşılaşmış olmasına odaklanır. Bunun dışında asıl sorması gereken soruları soramaz böyle olunca..."
    Emeğinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  5. Düşünmek ile takılmak arasındaki farkı anlamamı sağladı. Düşündüm dediğim şeylere aslında takılmışım içinden de çıkamamışım.
    Ellerinize sağlık anlamamızı sağladığınız için...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten bende de öyle oldu;) derslerden sonra birçok şeyin farkına varıyor insan 🌸🌸

      Sil
  6. Bizler kafamızın içindeki sorularla bir ömür kendimizi yer dururuz. Orda takılıp kaldığımızda ne mutlu olabiliriz nede mutlu edebiliriz. Kendimize asıl soruyu sorduğumuzda onun cevabı karşımıza çıkacak zaten .O zaman onu çözmüş olacağız . Yüreğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  7. Aaa ben 😥ne kadar çok şeye takılmışm meğer..

    YanıtlaSil
  8. Kaleminize sağlık :) Tam da insanın sorularına yanıt veren yazı♥️🌸

    YanıtlaSil
  9. Emeginize saglık

    YanıtlaSil
  10. Rabbim kaleminize güçlü kılsın inşallah...

    YanıtlaSil
  11. Yusuf bin dűșűnűp bir konuș

    YanıtlaSil
  12. Düsunürken takilirmisim aydınlattığıniz için teşekkürler

    YanıtlaSil
  13. Çok doğru hep takılmışız bir soruya ama yanlış soru bu sebeble bizi vardırmıyor gideçeğimiz yere. Kalemine sağlık.

    YanıtlaSil
  14. Düşünmekle takılı kalmak arasındai fark kavramak. Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  15. Güzel bir yazı, doğruyu kavramamızı sağladığınız için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  16. Zihin soru-cevap şeklinde çalışır. Doğru soruyu soran doğru yolda yol alır…

    YanıtlaSil
  17. Düşündüğümü sanıp takılıp kaldığım öyle çok problem olmuş ki...
    Bunu fark etmemi sağladığınız için
    Sonsuz teşekkürler.
    Sevgilerle 🌺


    YanıtlaSil
  18. Kaleminize sağlık, güzel bir zamanda okudum iyi geldi bana şu an okumak…

    YanıtlaSil
  19. Hayatta doğru sorular sorup doğru cevaplara varmak dileğiyle…
    İnşaAllah 🌿

    YanıtlaSil
  20. Hayatta doğru sorular sorup doğru cevaplara varmak dileğiyle…
    Aminnn ellerinize sağlık🌿

    YanıtlaSil
  21. Ellerinize sağlık

    YanıtlaSil
  22. Tatmin kar
    Hayat ta insan egosunu yani nefsini tatmin etmek için uğraşır bunun uğruna neler harcamaz ve neler yapmaz ki ?
    Ve hayat tireninin vagonu tek tek geçerken gözlerimizin önünde den birden farkına varır insan bu hayattaki egonun yani nefsin hiç bişeye yaramadığını ve koça bir boşluğa ittiğini kendinin
    İnsan beşerdir yanlışlarıyla güzeldir
    Aklını ve vicdanın rehber edinen insan olabilmek bence bütün mesele
    İşte o zaman tatmin kar olur insan ve milyonların içinde bir olur

    YanıtlaSil
  23. Doğru sorular doğru cevaba götürür bizi kaleminize sağlık🍃

    YanıtlaSil
  24. Doğru sorularla gelen cevaplar kim bilir ne kadar farklı olurdu!!!
    Emeğinize sağlık…

    YanıtlaSil
  25. Gerçekten hiç cevabı almak için sorular sormamışım. Farkındalık için teşekkür ederim 💐

    YanıtlaSil
  26. Hayatta doğru sorular sorup doğru cevaplara varmak dileğiyle… 🤲

    YanıtlaSil
  27. Kaleminize sağlık 👏👌

    YanıtlaSil
  28. Elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
  29. önemli olan hayatı bir şeylere takılı kalmadan geldiği gibi yaşamak, ellerinize sağlık 🧡

    YanıtlaSil
  30. Düşünüp gerçek soruları bulmak ümidiyle …. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  31. Doğru düşüncelerimizle takılmaların önüne geçebilmek dileğiyle

    YanıtlaSil
  32. Elinize emeğinize sağlık:)
    Maşallah

    YanıtlaSil
  33. Çok güzel bir aydınlanma yaşadım şuanda. Gerçekten hep olaya takılıp kalıyoruz, hiç doğru soruyu sorup cevap aramaya çalışmıyoruz. Çok teşekkürler paylaştığınız için. Emeklerinize Sağlık 👏🏻👏🏻👏🏻

    YanıtlaSil
  34. Hayata takılı kalmak yerine her zaman kendimize sorular sorarak kendimizi daha da geliştiririz...

    YanıtlaSil
  35. Yüreğiniz ile ve hayatı temenli olarak öğrenim ve öğretim biçiminde nazik ve nezaket içerisinde bize sunmak istediğiniz algıyı anladığımız arkadaşlar çerçevesi altında ve kendi adıma yürekten selamlar ve üstün başarılarınızın devamını diliyorum...

    YanıtlaSil
  36. Düşündüğümü zannederken takılıyormuşum meğer.
    Farkındalık için teşekkürler

    YanıtlaSil
  37. Düşünmek tabikii,
    Takılmadan düşünmek👍
    Emeğinize sağlık

    YanıtlaSil
  38. “Doğru sorular doğru cevaba götürür bizi. Düşünmemizi sağlar ve bir çözüme varırız. Çözüme ulaştığımızda o sorunu bir daha düşünmemize gerek kalmaz.”
    Çok güzel stratejiler kaleminize sağlık :)

    YanıtlaSil
  39. Ellerinize sağlık

    YanıtlaSil
  40. Çok faydalı bir yazı olmuş elinize sağlık 🌸

    YanıtlaSil
  41. Gülcan Karademir8 Aralık 2023 08:10

    Anlayınca çok şey değişir 🌸kaleminize sağlık

    YanıtlaSil
  42. Eline emeğine sağlık öncelikle benim için bir farkındalık sağladı.Olaylara daha farklı bir pencereden bakmama yardımcı oldu.Doğru sandığım yanlışları anladım. Aslında benim yaptığım düşünmek değilde takılı kalmakmış peki ya (çözüm)

    YanıtlaSil
  43. Doğru sorularla doğru cevaplara ulaşabilmek duasıyla
    Ne güzel anlatmışsınız
    Teşekkür ederiz💙

    YanıtlaSil
  44. Aydınlandım, teşekkürler 🌺

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar